.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
با ابتناء به نظریه بیداری اسلامی مقام معظم رهبری ؛
کتاب «نسبت انقلاب اسلامی با بیداری اسلامی »منتشر شد
شمال نیوز : نویسنده کتاب نسبت انقلاب اسلامی با بیداری اسلامی با پرداختن به ماهیت و اثرات انقلاب های رنگی و انقلاب های عربی در دووجه ساختاری و گفتمانی، از یک سو ارتباط این دسته از انقلاب ها را با انقلاب های کلاسیک و رنگی مشخص کرده و از سوی دیگر نسبت آن ها را با انقلاب اسلامی ایران سنجیده است ....

شمال نیوز : کتاب «نسبت انقلاب اسلامی با بیداری اسلامی »به قلم دکتر هادی ابراهیمی منتشر شد .

این کتاب از دو بخش تشکیل شده است که بخش اول به تفصیل به تعریف انقلاب،انواع انقلاب و واکاوی نظریه های انقلاب همت گمارده است. این فصل چهار نسل نظریه پردازی انقلاب را بامحوریت انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار می دهد و مشخصاً تأثیر انقلاب اسلامی را بر حوزه نظری و عملی و عینی انقلابات به بحث گذارده است. کتاب «نسبت انقلاب اسلامی با بیداری اسلامی »منتشر شد

از دیدگاه نویسنده کتاب، انقلاب اسلامی نه تنها نقطه عطفی در تاریخ انقلاب های جهان است، بلکه با واداشتن انقلاب پژوهان به تأمل نظری در بازنگری،بازتولید و بازآوری نظریه های موجودیا نظریه های جدید،نقش مهمی در تکامل نظریه های انقلاب داشته است به گونه ای که به ظهور نسل جدیدی از این نظریه ها منجر شده است.

نویسنده کتاب نسبت انقلاب اسلامی با بیداری اسلامی با پرداختن به ماهیت و اثرات انقلاب های رنگی و انقلاب های عربی در دووجه ساختاری و گفتمانی، از یک سو ارتباط این دسته از انقلاب ها را با انقلاب های کلاسیک و رنگی مشخص کرده و از سوی دیگر نسبت آن ها را با انقلاب اسلامی ایران سنجیده است .

دکتر ابراهیمی که نویسنده کتاب جامعه آرمانی در اندیشه سیاسی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز می باشد در این کتاب جدید با برشمردن الزامات روش شناسی، رویکرد گفتمان به مثابه روش که برگرفته از تحلیل گفتمانی لاکلا و موفه و سرکلاف است را مورد مطالعه قرار داده است ، به گونه ای که نظریه گفتمان،گفتمان در ساحت مفهوم شناسی و نظریه پردازی، مولفه های گفتمان و پخش گفتمان عمده مباحث بخش اول این کتاب را تشکیل می دهد .

وی در بخش دوم کتاب با عنوان انقلاب های عربی،بیداری اسلامی شمال آفریقا و نظریه های انقلاب تلاش می کند تا در دوفصل جداگانه انقلاب های عربی و نظریه های انقلاب و چگونگی و چرایی وقوع انقلاب های شمال آفریقا را مورد بحث و بررسی قرار دهد . براساس رویکرد تحلیل گفتمان که شالوده اصلی کتاب را تشکیل می دهد انقلاب های عربی به مثابه تجلی گفتمان هویت گرا، گفتمان عام الشمول با محوریت اسلام، گفتمان عربیت، نفی گفتمان های ایدئولوژیک غربی و غرب به عنوان « دیگری» گفتمان قانونگرایی و استبداد ستیزی با یکدیگر مقایسه می شوند.

دکتر ابراهیمی با الهام از نظریه بیداری اسلامی مقام معظم رهبری در فصل دوم از همین بخش کتاب عوامل و زمینه های پیدایش اسلام سیاسی را در قالب رویارویی با گفتمان مدرنیسم، دال های گفتمانی اسلام سیاسی انقلاب اسلامی و تحلیل گفتمانی بیداری اسلامی را با محوریت گفتمان دین محور، سلطه ستیز و عدالت محور تفسیر می کند .

نکته جالب توجه در آغازین کتاب مقدمه است که دکتر سید یحیی صفوی استاد تمام دانشگاه های تهران بر این کتاب نوشته است . دکتر صفوی با تقدیر از زحمات نویسنده کتاب، آن را نه تنها در راستای تقویت ادبیات انقلاب پژوهشی بلکه ادبیات انقلاب اسلامی دانسته است . روش شناسی کتاب بر دومحور اصلی متمرکز است ،‌از یک سو به سنت های فلسفی و هنجاری وابسته است که متدولوژی آن بر مبنای « روند کاری تاریخی –نظری»   است و از سوی دیگر بر محورهای معنایی و گفتمانی متمرکز است. کتاب نسبت انقلاب اسلامی با بیداری اسلامی دارای سیصدوهجده صفحه است و توسط گروه انتشاراتی بین المللی الهدی وابسته با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منتشرشده است .

دکتر ابراهیمی که هم چنین کتاب دیگری تحت عنوان «سراب روشنفکری در ایران» را در دست تألیف دارد ، این کتاب را به بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) به عنوان بیدارگر انسان معاصر و مقام معظم رهبری به عنوان هدایت گر طرح مفهومی بیداری اسلامی در جهان اسلام، شهدای عرصه بیداری اسلامی خصوصا سرداران شهید محمدحسن طوسی، حاج حسین بصیر و شهیدان عزیزالله و عبدالحمید زارعی تقدیم کرده است .

شمال نیوز  برای این نویسنده متعهد و انقلابی استان و کشور عزیزمان ایران آرزوی موفقیت وسربلندی دارد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

رضایی 28 بهمن 1393
سلام/ازاقای ابراهیمی تشکر میکنم باید برای گفتمان سازی راهبردهای رهبری انقلاب از همه ظرفیتها استفاده کرد.این کار حرکت هوشمندانه/مبتکرانه وخلاقانه بوده است افرین
موسوي 28 بهمن 1393
با سلام و خسته نباشي خدمت دكتر ايراهيمي عزيز آرزوي موفقيت و سربلندي براي شما را از خداوند منان مسئلت دارم..
صادقي 28 بهمن 1393
ابراهيمي فردي متدين و ولايتمدار است انشاء الله محفوظ باشد
زارعی 29 بهمن 1393
دست مریزاد فرزند انقلاب ورهبری امیداست درحوزه نشرعلوم که البته زکات ان است موفق ومنصور باشید
YAS 3 اسفند 1393
احسنت براین برادر

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.606 seconds.